در این دنیا آدمی پیدا نمشود که در زندگی خویش با مشکلات و گرفتاریها روبرو نباشد. مشکلاتی که گاهی خود ما از عهده یشان بر می آییم و گاهی هم نه. به هر روی چه مشکلات زندگیمان از نوع اول و چه از نوع دوم باشد بنابر روایات باید که در تمامی مراحل زندگی با کمک و استعانت از خداوند متعال و اولیای او کارها را به سامان برسانیم. و صد البته در مشکلات سخت این کمک خواهی بیشتر هم میشود. در گفتاری زیبا از امام رضا علیه السلام آمده است: هرگاه برای شما پیش آمد سختی روی داد، به وسیله ی ما از خداوند کمک طلب کنید. این است سخن خداوند که می فرماید: برای خدا اسماء نیکویی است، او را به آنها بخوانید. آنگاه امام رضا علیه السلام فرمودند که امام صادق علیه السلام چنین گفته اند: به خدا سوگند ما نام های نیکوی خداوند هستیم که از احدی عملی پذیرفته نمیشود مگر به وسیله ی معرفت ما، سپس امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند را بوسیله ی آنها (ائمه علیهم السلام) بخوانید. تفسیر عیاشی 2/42

آری خداوند در این هستی برای رسیدن به هر چیزی راهی قرار داده و شاهراه عبور تمامی خواسته های ما را از مسیر اهل بیت علیهم السلام مقرر فرموده است؛ لذا باید با شناخت صحیح این مسیر و گام برداشتن در آن به سعادت دنیوی و اُخروی برسیم. در پایان ذکر این مطلب شایسته است که ما وظیفه داریم از مسیر مشخص شده خدا را بخوانیم و به ائمه علیهم السلام در مشکلات توسل داشته باشیم و صد البته خودمان هم تلاش کنیم. آنگاه در پایان نتیجه را به خدا بسپاریم؛ چرا که شاید در نظر ما چیزی مطلوب باشد ولی خیر ما در آن نباشد و بلعکس. پس توسل و تلاش از سوی ما و نتیجه دادن از سوی خداست.